Založ si blog

„Prečo obchvat Šale ešte nemáme? ! “

Bez zbytočných pochybností jeden z najväčších problémov v Šali je preťaženie cestnej premávky, s ktorou sa stretol určite každý jeden obyvateľ  Šale. Preťaženie cestnej premávky v Šali sa podpísalo najmä na bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a to nie len počas dopravnej špičky. Rovnako dôsledkom prechodu nadmerného počtu kamiónov cez mesto je mnoho úsekov ciest vo veľmi zlom stave a správca ciest nestíha opravovať  poškodené cesty v meste a v jeho priľahlých oblastiach.

Tento problém pretrváva v Šali už dlhšiu dobu, dôsledkom čoho vznikla veľká miera nespokojnosti obyvateľstva s týmto stavom, ktorú dali jasne najavo realizáciou viacerých protestných akcií v našom meste.  Vedenie mesta v spolupráci s niektorými poslancami vynaložilo nemalé úsilie na riešenie tejto otázky.

Súčasný primátor Jozef Belický s niektorými poslancami (napríklad s Róbertom Tölgyesim – Most-Híd) oslovili vládu, aby tento problém začala riešiť. Na jeseň minulého roka navštívili osobne naše mesto minister dopravy a minister financií, ktorým bola zdôraznená nevyhnutnosť riešenia tohto problému. Primátor viedol nie jedno rokovanie na túto tému a zdôrazňoval nevyhnutnosť realizácie obchvatu pre komfortnejší život obyvateľov Šale a okolia. Nepochybne pomohli aj občianske protesty, aktivity štátnych orgánov a predstaviteľov politických strán v meste (napríklad. Františka Mrázika – Smer-SD). Vďaka politickému tlaku zo strany predstaviteľov našej samosprávy, dobrým vzťahom medzi poslancami a primátorom s predstaviteľmi štátu, ministrami a s predstaviteľmi štátnych orgánov  sa podarilo dostať obchvat Šale medzi absolútne priority výstavby cestnej siete na Slovensku a zabezpečiť aj tomu finančné krytie.

Mnoho kritikov nie len na sociálnych sieťach sa naváža do „primátorových prázdnych sľubov o obchvate“ s mylnými predstavami o tom, že to boli len prázdne reči, nakoľko „žiaden obchvat ešte nestojí a ani stáť nebude“. Musím im však protirečiť, pretože ich tvrdenia sú mylné a často účelové s cieľom si len kopnúť do súčasného vedenia mesta. Realizácia obchvatu bude!

„Prečo obchvat Šale ešte nemáme?!“

Po schválení zámeru realizovať tak náročný projekt ako je cestný obchvat, nasleduje množstvo administratívno-právnych úkonov. To sme stále len pri prípravnej fáze. Ale aj tento prípravný proces je časovo veľmi náročný, obzvlášt, ak je jeho priebeh skomplikovaný. Do procesu je zapojených niekoľko inštitúcií, všetky majú svoje 3 mesiace, niekedy aj viac, na vydanie rozhodnutia. A to sme stále len pri „papierovačkách“.

V reálnom svete teda nie je možné jeden deň rozhodnúť o výstave obchvatu a na druhý deň začať fakticky stavať a do mesiaca ho mať v plnej prevádzke. Ako vidieť na obrázku, ktorý znázorňuje štandardný proces prípravy stavby, je evidentné, že pozostáva z viacerých náročných štádií, ktoré zahŕňajú mnoho procesov: technickú štúdiu, štúdia realizovateľnosti, záverečné stanoviská vplyvu na životné prostredie, štátnu expertízu, prípravu dokumentácií pre územné rozhodnutie, proces územného rozhodovania, príprava dokumentácií na  stavebné povolenie, majetkovoprávne vysporiadanie, proces stavebného povolenia, dokumentáciu na ponuku, verejné obstarávanie, samotnú výstavbu, kolaudáciu a potom  sa dostaneme až k samotnej prevádzke (viď obrázok nižšie, viac info na https://www.ndsas.sk/stavby/priprava-stavieb ).

obchvat

V tomto prípade sa eviduje asi 300 majiteľov pozemkov, pod ktorými má obchvat Šale stáť. Vzhľadom na to, že žijeme v slobodnej a demokratickej republike, kde vlastnícke právo požíva ochranu, je nepredstaviteľné len tak zo dňa na deň odňať majetok niekomu len preto, že tam štát mieni stavať. Štát sa pred tým musí dohodnúť s vlastníkmi týchto nehnuteľností o odkúpení týchto stavieb.

Podľa aktuálnych informácií začala Slovenská správa ciest (ďalej len „SSC“) s výkupom pozemkov na miestach, kadiaľ má viesť budúci obchvat nášho mesta v júni 2017. Z uvedeného jasne vyplýva, že príprava výstavby obchvatu nášho mesta je v štádiu majetkovoprávneho vysporiadavania pozemkov. Z historického hľadiska je veľký počet pozemkov bez vlastníka, resp. jeho vlastník nie je známy, čiže takéto konanie ešte pred tým, než vôbec začne, sa stretáva s pátraním po vlastníkoch pozemkov, následne sa títo vlastníci oslovujú s cieľom dohodnúť sa o odkúpení týchto pozemkov. V tomto štádiu sa môže príslušný orgán verejnej správy stretnúť s rôznymi špekulantmi a taktiež s nevôľou predmetné pozemky odpredať. V takom prípade sa môže štát rozhodnúť pre krajné riešenie – proces vyvlastnenia. Proces vyvlastnenia je tiež zdĺhavým procesom, ktorý môže pri krajnostiach skončiť až na súde a tak môže predĺžiť tento proces nie len o niekoľko mesiacov, ale až rokov…

Keď sa uvoľnili peniaze na výkup pozemkov pod budúcim obchvatom (čo je jeden z kľúčových momentov v tomto procese), obec Kráľová nad Váhom sa začala stavať na zadné, že pozemky za ponúknutú cenu nepredá. Našťastie sa obec nakoniec rozhodla správne a s odpredajom súhlasila. V opačnom prípade by sa výstavba predĺžila zrejme o mesiace, ak nie o roky. V roku 2018 by podľa plánov mala začať výstavba, avšak bez vysporiadaných pozemkov nemôže začať ani stavebné konanie a tak je dôležité, aby sa čo najskôr vysporiadali všetky nehnuteľnosti, pod ktorými má táto stavba stáť a tak sa mohlo začať so stavebným konaním, ktoré má tiež svoje štádia a môže sa predĺžiť.

Ale späť k veci a k záveru, ktorý som chcel týmto povedať. Už len samotný fakt, že výstavba projektu obchvatu Šale je v procese, kedy sa majetkovo vysporiadavajú pozemky, pod ktorými bude obchvat nášho mesta stáť, je nevyvrátiteľným dôkazom a faktom, že tu ten obchvat mať budeme a z časti zato vďačíme občianskej spoločnosti, ktorá so sebou priniesla značný tlak verejnej mienky na vedenie mesta a najmä na vládu.

Avšak tu treba zdôrazniť, nebyť vedenia mesta, ktoré vedelo schopne komunikovať a rokovať so štátnymi predstaviteľmi o tomto probléme, tak tu žiaden obchvat nemáme a ani ho mať nikdy nebudeme. Tento problém nie je problémom jedného či dvoch rokov, ale problémom, ktorý pretrváva v Šali už mnoho rokov. Doposiaľ sa nikomu z predchádzajúceho vedenia mesta nepodarilo presvedčiť vládu o tom, aby realizovala zámer uskutočniť u nás výstavbu obchvatu. Je to určite aj vďaka tomu, že namiesto nekonečných navážaní sa do vlády a nadávania na to, ako sa to nedá (rétorika predchádzajúceho vedenia mesta), sa primátor a pár poslancov vzchopili a začali efektívne robiť komunálnu politiku tak, ako sa robiť má! A áno, vďačíme tomu primátorovi Šale a poslancom, ktorí vedeli efektívne komunikovať s vládnymi činiteľmi, úradmi a poslancami v parlamente. Takto sa robí politika na samosprávnej úrovni.

Na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa dozvieme najčerstvejšie informácie o stave príprav výstavby obchvatu nášho mesta od samotného ministra dopravy Árpáda Érsega, ktorý priľúbil svoju účasť mestskému poslancovi Róbertovi Tölgyesimu.

 

KĽDR, raketa, Kim Čong-un

Kimov režim pácha zločiny proti ľudskosti, zhodujú sa renomovaní právnici

12.12.2017 20:57

Správa právnikov je založená na výpovediach prebehlíkov a expertov.

Baník

Bane idú zatvoriť, Brusel nám to vynahradí

12.12.2017 20:00

Na Slovensku sa to týka hornej Nitry, kde sa fára hnedé uhlie a vyrába dotovaná elektrina.

putin

Putin je podľa Kremľa pravidelným čitateľom Trumpových tweetov

12.12.2017 19:14

Ruský prezident Twitter nepoužíva, k občanom sa priamo obracia zriedka. Využíva potom tradičné médiá, najmä televíziu.

parlament,

Poslanci v tajnej voľbe nezvolili člena Súdnej rady SR

12.12.2017 18:42

Nástupcu členky rady Aleny Šiskovej mali poslanci voliť už na júnovej schôdzi, keďže jej funkčné obdobie uplynulo 28. júna.

petervecansky

Len ďalšia Blog.Pravda.sk stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1524x
Priemerná čítanosť článkov: 1524x

Autor blogu

Kategórie

Archív